Lietuvių kalba. Vadovėlis 10 (II gimnazijos) klasei, 2 dalis

2024-12-17
Nacionalinė švietimo agentūra
Švietimo portalo vadovėlių duomenų bazėje paskelbta: Lietuvių kalba. Vadovėlis 10 (II gimnazijos) klasei, 2 dalis". Ją sudaro trys pagrindiniai skyriai. Ketvirtame skyriuje („Žodžių daryba ir rašyba“) aptariami sudėtingesni žodžių darybos atvejai, gilinamasi į priesagų ir priešdėlių vedinius, aptariami dūriniai. Skyriuje gausu pratimų rašybai pasitikrinti.

Penktame skyriuje („Morfologija ir rašyba“) apžvelgiamos kalbos dalys ir jų funkcijos sakinyje, galūnių rašyba. Didelis dėmesys skiriamas taisyklingai vardažodžių formų, dalyvių, pusdalyvių ir padalyvių varotosenai.  Skyriaus pabaigoje pristatoma taisyklinga veiksmažodžių formų vartosena ir prieveiksmiai.

Šeštame skyriuje („Sintaksė ir skyryba“) nagrinėjami vientisiniai ir sudėtiniai sakiniai. Pateikiami mišrieji sudėtiniai sakiniai, apžvelgiama jų skyryba. Gilinamasi į sintaksinius ryšius. Pabaigoje pristatoma tiesioginė ir netiesioginė kalba, jos skyryba, aptariami citavimo pagrindai.

Išskirtinė vadovėlio koncepcija pirmiausia leidžia išsikelti mokymosi tikslus ir jais vadovaujantis stebėti, kaip funkcionuoja kalba rišliame tekste. Vėliau pereinama prie teorijos. Pagrindiniai temos aspektai aiškinami nuosekliai, sistemiškai, aiškiai ir suprantamai, pasitelkus lenteles ir schemas. Įtvirtinimo dalyje atliekamos užduotys. Jos padeda palaipsniui įtvirtinti žinias, kad būtų pereinama nuo kalbos reiškinio atpažinimo ir analizės prie kalbos vartojimo užduočių. Poskyrių pabaigoje raginama kurti sakytinius ir rašytinius tekstus, tinkamai pasirinkus raiškos priemones. Apibendrinimo dalyje kviečiama atlikti praktines užduotis, diskutuoti. Įsivertinimo dalis padės mokiniams įsivertinti įgytas žinias ir gebėjimus, ugdys gebėjimo mokytis kompetenciją.

Vadovėlio tekstai yra estetiškai vertingi, skirtingų stilių ir žanrų. Tekstų turinys ugdys kompetencijas, padedančias prisitaikyti prie pasaulio kaitos. Aktualios temos skatins dalytis patirtimi, ieškoti tiesos ir formuos vertybių sistemą.

Vadovėlio užduotys skatins kritiškai mąstyti, analizuoti, vertinti skirtingus požiūrius, lavins vaizduotę ir kūrybingumą, žadins norą pažinti kalbos reiškinius, išbandyti naujų technologijų (morfuoklio, kirčiuoklio, tekstyno) teikiamas galimybes.

Aiški ir logiška vadovėlio struktūra leidžia mokytojams sklandžiai organizuoti mokymo procesą.

Vadovėlio komplektą sudaro dvi dalys. Vadovėlio komplektą papildo ilgalaikis mokymo planas, skaitmeninis mokymo(si) turinys:

  • vadovėlio turinį papildanti būtina informacija nemokamai pasiekiama greitojo atsako kodais (QR); 
  • skaitmeninė vadovėlio versija ir papildomos užduotys – platformoje „Opiq“.