Mokymų medžiaga

 2025-11-03. Nuotoliniai mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių leidėjams bei autoriams „Dirbtinis intelektas: galimybės ir praktinis taikymas“

Nuotoliniai mokymai „Dirbtinis intelektas: galimybės ir praktinis taikymas“ buvo skirti supažindinti vadovėlių ir mokymo priemonių autorius, vertintojus bei leidėjus su dirbtinio intelekto (DI) technologijų taikymo galimybėmis, jų kūrybiniu ir praktiniu panaudojimu švietimo kontekste, taip pat su atsakingo ir etiško naudojimo principais.

Mokymų metu dalyviai sužinojo, kaip DI gali padėti kurti, tobulinti ir vertinti mokymo turinį, pagreitinti tekstų rengimo, vaizdinių kūrimo bei idėjų generavimo procesus. Aptartos aktualios tendencijos švietimo inovacijų srityje, pateikti konkretūs pavyzdžiai, kaip DI įrankiai jau taikomi mokytojų, leidėjų ir turinio kūrėjų darbe.

Renginio metu dalyviai turėjo galimybę atlikti praktines užduotis, kuriose išbandė įvairius DI įrankius kurdami tekstus, vizualines priemones ir turinio struktūras. Praktinės veiklos leido iš arti pamatyti, kaip technologijos gali būti taikomos kasdienėje profesinėje veikloje ir kūrybiniuose procesuose.

Mokymų metu taip pat buvo aptarti duomenų patikimumo, autorystės bei autorių teisių klausimai, iškeltos diskusijos apie DI naudojimo skaidrumo ir atsakomybės aspektus švietimo aplinkoje.

Mokymai, kuriuos organizavo Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių ir prevencinių programų skyrius, įvyko 2025 m. lapkričio 3 d. nuotoliniu būdu. Lektorė – Aurelija Žilionytė ir „Intelektūros“ komanda, turinti daugiau nei aštuonerių metų patirtį kūrybinių technologijų mokymuose, mentorystėje ir praktinėse dirbtuvėse.

2025-04-08. Nuotoliniai mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių leidėjams bei autoriams:

  • „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: kaip užtikrinti atitiktį teisiniams ir techniniams reikalavimams?“
  • „ISBN leidyboje: gairės vadovėlių leidėjams“

Nacionalinė Švietimo agentūra bendradarbiaudama su Lietuvos audiosensorinė biblioteka (LAB), Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) ir Lietuvos Nacionaline Martyno Mažvydo biblioteka (LNMMB) organizavo nuotolinius mokymus vadovėlių ir kitų priemonių  leidėjams ir autoriams „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: kaip užtikrinti atitiktį teisiniams ir techniniams reikalavimams?“,  „ISBN leidyboje: gairės vadovėlių leidėjams.“

Šių mokymų I-oje dalyje Svajūnė Sirvydytė, SADM patarėja Europos prieinamumo akto įgyvendinimo klausimais, pristatė Europos prieinamumo akto nuostatus ir prieinamumo standartus. 2025 m. birželio 28 d., įsigalioja Lietuvos Respublikos Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymas, kuriuo į nacionalinę teisę perkeliamos Europos prieinamumo direktyvos (toliau - Direktyva) nuostatos. Remiantis Direktyva, skaitmeniniai vadovėliai privalės atitikti el. leidiniams taikomus prieinamumo reikalavimus. Kokie pokyčiai laukia? Kokie standartai užtikrina el. leidinių prieinamumą?

Apie skaitmeninių vadovėlių atitiktį prieinamumo standartams papasakojo LAB įtraukiosios leidybos projekto komunikacijos koordinatorė Inesa Rinkevičiūtė. Šie mokymai – tai antroji mokymų, skirtų vadovėlių leidėjams, dalis. Rekomenduojame peržiūrėti pirmųjų mokymų „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: viena mokymosi priemonė skirtingiems skaitymo poreikiams“ įrašą (žr. žemiau 2024-09-25). Jį  galite rasti Nacionalinės švietimo agentūros YouTube kanale: „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: viena mokymosi priemonė skirtingiems skaitymo poreikiams“.

Mokymų II-oje dalyje suteikta dalyviams praktinių žinių ir kompetencijų, būtinų efektyviam ir profesionaliam ISBN kodų valdymui. Buvo detaliai analizuojama tarptautinė standartinė knygos numeravimo (ISBN) sistema, kuri yra fundamentali šiuolaikinėje leidybos praktikoje. Mokymų metu ne tik išdėstomi esminiai ISBN principai – struktūra, paskirtis ir taikymas – bet ir gilinamasi į sudėtingesnius aspektus, tokius kaip ISBN ir leidėjo santykis, metaduomenų reikšmė, taisyklingas ISBN kodų pateikimas bei dažniausiai leidėjų daromos klaidos.

Seminaro medžiaga:

2025-03-31. Nuotoliniai mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, vadovėlių leidėjams „Lyčių lygybė ir nediskriminavimas mokymo ir ugdymo procese“

Nacionalinė švietimo agentūra, bendradarbiaudama su asociacija „Vilniaus Moterų namai“, pilietine organizacija, pasiekusia tiek nacionalinio, tiek tarptautinio eksperto statusą organizavo seminarą, kurio metu autorės - psichologė dr. Zuzana Vasiliauskaitė ir psichologė-psichoterapeutė Lilija Henrika Vasiliauskė, pristatė metodines rekomendacijas „Lyčių lygybė ir nediskriminavimas mokymo ir ugdymo procese“.

Lyčių lygybės ir nediskriminavimo temos svarba mokymo ir ugdymo proceso kokybei iki šiol nebuvo tinkamai suprasta ir įvertinta. Tyrimai rodo, kad skirtinga merginų ir vaikinų socializacija, visuomenėje plintantys žalingi lyčių vaidmenų stereotipai, nelygi moterų ir vyrų padėtis visuomenėje bei šeimoje gali trukdyti jaunuoliams pasiekti savo didžiausią potencialą akademiniame ir profesiniame gyvenime. Siekiant to išvengti švietimo ir ugdymo procesas turi būti papildytas lyčių lygybės ir nediskriminavimo diskursu.

Seminaro metu lektorės aptarė lyčių lygybės istorinį ir politinį kontekstą, leisiantį lengviau suprasti lyčių lygybės svarbą ir poveikį mokinių gerovei, pačių švietimo srities darbuotojų gerovei ir visai visuomenei apskritai. Dalyviai buvo supažindinti su praktinėmis rekomendacijomis, kaip organizuoti darbą klasėje siekiant vienodo merginų ir vaikinų įsitraukimo ir dalyvavimo. Lektorės pristatė  savistabos metodiką – įrankį, padedanti švietimo srities darbuotojams stebėti savo elgesį ir dinamikas klasėje, siekiant skatinti lyčių lygybę ir nediskriminavimą.

Seminaro medžiaga:

 2024-12-09. Mokymai vadovėlių autoriams ir leidėjams

Nacionalinė Švietimo agentūra bendradarbiaudama su Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centru organizavo nuotolinius mokymus vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams bei leidėjams „Lietuvos gyventojų ginkluota ir neginkluota rezistencija. Teorija, praktinės užduotys, rekomendacijos“. Lektorė: Dr. Sandra Grigaravičiūtė, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro Okupacinių režimų veiklos tyrimo ir viešinimo skyriaus vyriausioji istorikė.

Tikslas – supažindinti leidėjus ir vadovėlių autorius su susisteminta informacija apie ginkluotą ir neginkluotą rezistenciją Lietuvoje, jos panaudojimo galimybes, kuriant tekstus, užduotis, formuluojant tyrimo užduotis moksleiviams.  Renginio programa.  Renginio metu buvo aptartos temos: Ginkluotos ir neginkluotos rezistencijos samprata; Probleminis klausimas: disidentai ar rezistentai? Leidinio „Lietuvos gyventojų genocidas“ elektroninio varianto panaudojimo galimybės tekstams, užduotims, savarankiškam tyrinėjimui. 

Seminaro medžiaga:

 2024-09-25. Mokymai vadovėlių autoriams ir leidėjams

Nacionalinė Švietimo agentūra bendradarbiaudama su Lietuvos audiosensorinė biblioteka (LAB) organizavo nuotolinius mokymus vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams bei leidėjams „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: viena mokymosi priemonė skirtingiems skaitymo poreikiams“.

Renginio tikslas – supažindinti vadovėlių ir kitų priemonių autorius, leidėjus su įtraukiosios leidybos principais ir jų taikymu rengiant skaitmeninius vadovėlius. Mokymus vedė LAB lektorių komanda.

Mokymų metu buvo aptarta koks skaitmeninis vadovėlis yra prieinamas ir kaip jis užtikrina įtrauktį švietime, apie 2025 m. birželio 28 d. įsigaliojantį LR Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymą, kuris įpareigos, kad skaitmeniniai vadovėliai atitiktų el. leidiniams keliamus prieinamumo reikalavimus. Remiantis statistiniais duomenimis, spausdinto teksto dėl regos ar fizinės negalios, disleksijos negali skaityti 10 proc. visuomenės. Dalis šios grupės žmonių – mokyklinio amžiaus vaikai, kuriems dėl regos, skaitymo sutrikimų spausdintas vadovėlis nėra tinkama mokymosi priemonė, tačiau tinkamai parengtas skaitmeninis – išspręstų kylančius sunkumus. Ypač svarbu, kad prieinama skaitmeninė mokymosi priemonė patogesnę, kokybiškesnę patirtį užtikrintų kiekvienam moksleiviui.

Programa

Seminaro „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: viena mokymosi priemonė skirtingiems skaitymo poreikiams“ vaizdo įrašas.

Nuorodos į seminare aptartus svarbius šaltinius: 

2024-09-11. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams

Nacionalinė Švietimo agentūra bendradarbiaudama su Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba organizavo seminarą „Kaip rengiant mokymo priemones užtikrinti lyčių lygiavertiškumą“ vadovėlių ir kitų priemonių autoriams, leidėjų atstovams, kurio metu buvo gilinamasi į su lyties aspektu susijusią problematiką, aktualią mokymo priemonių rengimo kontekste. Taip pat buvo apžvelgti lyčių stereotipų klausimai bei jų sąlygojamas poveikis asmeniniam, tarpasmeniniam ir platesniam – visuomeniniam, gyvenimui. Buvo aptarti ir išgryninti punktai, padedantys mokymo priemones rengti taip, kad jos prisidėtų prie lyčių lygiavertiškumo ir lygybės užtikrinimo. Mokymus vedė: 

Seminaro medžiaga:

2023-11-07. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams

Nacionalinės švietimo agentūros Ugdymo inovacijų skyrius organizavo seminarą (programa) vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, kurio metu dalyviai buvo supažindinti su viešai prieinamais dirbtinio intelekto įrankiais.

Seminaro medžiaga:

2023-06-06. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa) vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, kurio metu aptarti tarptautinio tyrimo IEA PIRLS 2021 skaitymo rezultatai ir pateikti skaitymo užduočių pavyzdžiai.

Seminaro medžiaga:

2023-05-30. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa) vadovėlių autoriams, kurio metu aptarti universalaus dizaino ir įtraukios leidybos iššūkiai ir pasiūlyti galimi sprendimai. 

Seminaro medžiaga:

Nuorodos į seminare aptartus svarbius šaltinius:

2023-02-28. Mokymai lietuvių kalbos ir literatūros vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams 

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptartas atnaujinto pagrindinio ir vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros mokymo(si) turinys ir mokinių pasiekimai. 

Seminaro medžiaga:

2023-01-26. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams (seminaro programa), kurio metu aptarti informacinių tekstų skaitymo užduočių klausimai ir skaitymo gebėjimai pagal tarptautinio penkiolikmečių tyrimo EBPO PISA duomenis.

Seminaro medžiaga:

2022-12-16. Mokymai matematikos vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptarti taikomosios duomenų analizės, statistikos ir tikimybių sritis atnaujintoje bendrojoje matematikos programoje.

Seminaro medžiaga:

2022-10-26. Mokymai matematikos vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams 

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptarta matematikos vadovėlių svarba matematiniam mąstymui ugdyti. Pristatyti pasiekimų lygius iliustruojančių užduočių ir mokinių darbų pavyzdžiai. 

Seminaro medžiaga:

2022-09-16. Mokymai vadovėlių ir kitų mokymo ir mokymosi priemonių autoriams „Duomenimis grįstas mokymosi turinys ir lygios galimybės ugdymo turinyje“

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu kalbėta mokymo priemonių rengėjams aktualiomis temomis: tarptautinių tyrimų duomenų analizė ir lygių galimybių užtikrinimas rengiant mokymo priemones.

Seminaro medžiaga:

2021-10-14. Viešinimo renginys „Pilietiškumo kompetencijos samprata ir informacinio raštingumo svarba“  

Renginio metu vadovėlių autoriai buvo supažindinti su pilietiškumo kompetencija ir aptarta medijų bei informacinio raštingumo ugdymo svarba (renginio programa). Renginio pranešėjai - Mindaugas Briedis, Vilniaus Pilaitės gimnazijos direktorius ir Salomėja Bitlieriūtė, Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyriaus vedėjos pavaduotoja. Renginio vaizdo įrašas.

2021-10-12. Mokymai „Vadovėlio medžiagos tinkamumas vertybinėms nuostatoms ugdytis“ 

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius ir taikomosios antropologijos organizacija „Anthropos“ organizuotas dviejų dalių seminarų (dirbtuvių) ciklas apie skirtingų kultūrinių ir socialinių grupių reprezentavimo iššūkius. Mokymuose buvo analizuojami reprezentacijos ir galios santykiai, aptariama eurocentrizmo ir etnocentrizmo problemos, siekiant dekonstruoti ir dekolonizuoti kultūrų reprezentacijas, bandoma suprasti ir atpažinti, kokią įtaką naujasis kolonializmas daro supratimui apie tolimą kultūrinį „kitą“, kuris didėjant migracijai vis dažniau tampa ir artimu „kitu“. Buvo kalbama apie rasės, etniškumo, kultūros, socialinio statuso, lyties konceptualizavimą socialiniuose ir humanitariniuose moksluose, šių socialinių pjūvių įvairovę skirtingose žmonių bendruomenėse ir aptariama, kaip galėtume tai pristatyti vadovėliuose neredukuojant pasaulio kultūrinės ir socialinės įvairovės.

Mokymų medžiaga:

Mokymų vaizdo medžiaga:

2021-06-22. Konsultacija-diskusija „Kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų raiška vadovėlyje“

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo konsultaciją-diskusiją „Kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų raiška vadovėlyje“ (susitikimo programa), kurios metu aptartos kompetencijos (kultūrinė ir kūrybiškumo) bei jų raiškos galimybės vadovėlyje. Darbo grupėse diskutuota apie kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų sampratą ir aktualumą.

Susitikimo medžiaga:

2022-05-20. Konsultacija-diskusija „Pažinimo kompetencijos raiška vadovėlyje“

Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo konsultaciją - diskusiją „Pažinimo kompetencijos raiška vadovėlyje“ (susitikimo programa), kurios metu aptarta pažinimo kompetencijos svarba ir aktualumas, kompetencijos raiškos galimybės vadovėlio medžiagoje. 

Susitikimo medžiaga:

2021-04-07. Mokymai „Vaiko raidos aprašas ir mąstymo gebėjimų vertinimo programa“

Mokymu metu buvo aptariama: Kaip ugdyti kompetencijas skirtingais vaiko raidos etapais? Kaip atpažinti ir vertinti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimus? Kokios užduotys lavina mąstymą? (renginio programa). Pristatyti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimus vertinančių užduočių pavyzdžiai, aptartos galimybės panaudoti tokio tipo užduotis skirtingų dalykų vadovėliuose. 

Mokymų medžiaga:

2021-03-04. Nuotoliniai mokymai „Ugdymo turinio atnaujinimas“

Mokymai buvo organizuojami bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių autoriams ir leidyklų atstovams (renginio  programa). Renginyje aptartos bendrųjų programų atnaujinimo kryptys ir kompetencijomis grįstos programos atspindžiai vadovėliuose. 

Mokymų medžiaga:

2020-10-29. Seminaras-diskusija „Kultūrų reprezentavimas: antropologinė perspektyva“ vadovėlių autoriams ir leidėjams

Kaip vadovėliuose ir mokymo priemonėse reprezentuoti kitas kultūras –„matyti keistą kaip pažįstamą ir pažįstamą kaip keistą?“

Seminaras-diskusija organizuotas bendradarbiaujant su Taikomosios antropologijos asociacija „Anthropos“. Seminaro metu dalyviai supažindinti su antropologijos mokslo įžvalgomis apie kultūrų ir žmonių grupių reprezentavimą: kaip kultūrų reprezentavimas matomas antropologijoje, kokia reprezentacijų istorija ir problematika, kokią žalą gali daryti netinkamos reprezentacijos ir kokie esminiai antropologijos mokslo principai, kalbant apie kitas kultūras. 

Diskusijos medžiaga: