Renginių vadovėlių autoriams medžiaga
2024-09-25. Seminaras vadovėlių autoriams ir leidėjams
Nacionalinė Švietimo agentūra bendradarbiaudama su Lietuvos audiosensorinė biblioteka (LAB) organizavo mokymus vadovėlių ir kitų priemonių autoriams bei leidėjams „Prieinamas skaitmeninis vadovėlis: viena mokymosi priemonė skirtingiems skaitymo poreikiams“.
Renginio tikslas – supažindinti vadovėlių ir kitų priemonių autorius, leidėjus su įtraukiosios leidybos principais ir jų taikymu rengiant skaitmeninius vadovėlius. Mokymus vedė LAB lektorių komanda.
Mokymų metu buvo aptarta koks skaitmeninis vadovėlis yra prieinamas ir kaip jis užtikrina įtrauktį švietime, apie 2025 m. birželio 28 d. įsigaliojantį LR Gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymą, kuris įpareigos, kad skaitmeniniai vadovėliai atitiktų el. leidiniams keliamus prieinamumo reikalavimus. Remiantis statistiniais duomenimis, spausdinto teksto dėl regos ar fizinės negalios, disleksijos negali skaityti 10 proc. visuomenės. Dalis šios grupės žmonių – mokyklinio amžiaus vaikai, kuriems dėl regos, skaitymo sutrikimų spausdintas vadovėlis nėra tinkama mokymosi priemonė, tačiau tinkamai parengtas skaitmeninis – išspręstų kylančius sunkumus. Ypač svarbu, kad prieinama skaitmeninė mokymosi priemonė patogesnę, kokybiškesnę patirtį užtikrintų kiekvienam moksleiviui.
Nuorodos į seminare aptartus svarbius šaltinius:
- Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/882 dėl gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų.
- LR Gaminių ir paslaugų prieinamumo įstatymas, įsigaliosiantis 2025-06-28
- LR Kultūros ministro įsakymas dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos gaminių ir paslaugų prieinamumo reikalavimų įstatymą
- Įtraukiosios leidybos svetainė
- LR Švietimo ir Mokslo Ministro įsakymas dėl mokinių, turinčių SUP, grupių klasifikatoriaus patvirtinimo
- 2022 m. „Dyslexia Compass“ tyrimas apie disleksijos įverčius ES šalyse („National Dyslexia Measurements Across Europe“ (2022 m.).
- Europos disleksijos asociacijos vertinimas dėl disleksijos paplitimo
2024-09-11. Seminaras vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams
Seminaro medžiaga:
- Seminaro „Kaip rengiant mokymo priemones užtikrinti lyčių lygiavertiškumą“ vaizdo įrašas . Pranešėja - VU Ugdymo mokslų instituto doktorantė, lytiškumo ugdymo specialistė, lektorė Akvilė Giniota.
2023-11-07. Seminaras vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Ugdymo inovacijų skyrius organizavo seminarą (programa) vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, kurio metu dalyviai buvo supažindinti su viešai prieinamais dirbtinio intelekto įrankiais.
Seminaro medžiaga:
- Pranešimas „Dirbtinio intelekto įrankiai į pagalbą mokytojui“, pranešėja - Kauno jėzuitų gimnazijos fizikos mokytoja ekspertė, fizikos mokslų doktorantė, lektorė Rigonda Skorulskienė.
2023-06-06. Seminaras vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa) vadovėlių ir kitų mokymo priemonių autoriams, kurio metu aptarti tarptautinio tyrimo IEA PIRLS 2021 skaitymo rezultatai ir pateikti skaitymo užduočių pavyzdžiai.
Seminaro medžiaga:
- Pranešimas „Tarptautinio tyrimo IEA PIRLS 2021 skaitymo rezultatai ir skaitymo užduočių pavyzdžiai“, pranešėja - tyrimo koordinatorė Lietuvoje dr. Ramutė Skripkienė, Nacionalinės švietimo agentūros Stebėsenos ir vertinimo departamento Švietimo politikos analizės ir tyrimų skyriaus tyrėja;
- Seminaro vaizdo įrašas
2023-05-30. Seminaras vadovėlių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa) vadovėlių autoriams, kurio metu aptarti universalaus dizaino ir įtraukios leidybos iššūkiai ir pasiūlyti galimi sprendimai.
Seminaro medžiaga:
- Pranešimas „Universalaus dizaino principų taikymas vadovėlių leidyboje“, pranešėjos: Asta Lauciuvienė ir Ana Pavilovič-Jančis, Nacionalinės švietimo agentūros Įtraukties plėtros skyriaus specialiosios pedagogės;
- Pranešimas „Įtraukios leidybos iššūkiai ir sprendimai“, pranešėjos: Erika Buivydienė, Alisa Žarkova ir Aušrinė Žilinskienė, Lietuvos audiosensorinė biblioteka;
- Seminaro vaizdo įrašas
2023-02-28. Seminaras lietuvių kalbos ir literatūros vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptartas atnaujinto pagrindinio ir vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros mokymo(si) turinys ir mokinių pasiekimai.
Seminaro medžiaga:
- Pranešimas „Atnaujintas pagrindinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros mokymo(si) turinys ir mokinių pasiekimai“, parengė Nijolė Toleikytė;
- Pranešimas „Atnaujintas pagrindinio ir vidurinio ugdymo lietuvių kalbos ir literatūros mokymo(si) turinys ir mokinių pasiekimai“, parengė Aistė Kučinskienė;
- Seminaro vaizdo įrašas.
2023-01-26. Seminaras vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams (seminaro programa), kurio metu aptarti informacinių tekstų skaitymo užduočių klausimai ir skaitymo gebėjimai pagal tarptautinio penkiolikmečių tyrimo EBPO PISA duomenis.
Seminaro medžiaga:
- Pranešimas „Tarptautinis penkiolikmečių tyrimas EBPO PISA: informacinių tekstų skaitymo užduočių klausimai ir skaitymo gebėjimai“. Parengė Ramutė Skripkienė, Rasa Jakubauskė, Svajūnas Prasauskas;
- Seminaro vaizdo įrašas.
2022-12-16. Seminaras matematikos vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptarti taikomosios duomenų analizės, statistikos ir tikimybių sritis atnaujintoje bendrojoje matematikos programoje.
Seminaro medžiaga:
- Alfredas Račkauskas (VU MIF). Statistinio raštingumo ugdymas mokykloje;
- Seminaro vaizdo įrašas.
2022-10-26. Seminaras matematikos vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių autoriams
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu aptarta matematikos vadovėlių svarba matematiniam mąstymui ugdyti. Pristatyti pasiekimų lygius iliustruojančių užduočių ir mokinių darbų pavyzdžiai.
Seminaro medžiaga:
- Matematikos vadovėlių vaidmuo lavinant matematinį mąstymą;
- Užduočių ar mokinių darbų, iliustruojančių pasiekimų lygius, pavyzdžiai;
- Seminaro vaizdo įrašas.
2022-09-16. Seminaras vadovėlių ir kitų mokymo ir mokymosi priemonių autoriams „Duomenimis grįstas mokymosi turinys ir lygios galimybės ugdymo turinyje“
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo seminarą (seminaro programa), kurio metu kalbėta mokymo priemonių rengėjams aktualiomis temomis: tarptautinių tyrimų duomenų analizė ir lygių galimybių užtikrinimas rengiant mokymo priemones.
Seminaro medžiaga:
- PIRLS užduotys ir skaitymo gebėjimai
- Tarptautinis matematikos ir gamtos mokslų gebėjimų tyrimas (angl. TIMSS – Trends in International Mathematics and Science Study). 2019 m. 4 kl. užduočių pavyzdžių analizė
- Lygių galimybių užtikrinimas mokymo priemonėse
- Vadovėlių ir kitų mokymosi priemonių vertinimo lyčių aspektu apžvalga
- Seminaro vaizdo įrašas
2021-10-14. Viešinimo renginys „Pilietiškumo kompetencijos samprata ir informacinio raštingumo svarba“
Renginio metu vadovėlių autoriai buvo supažindinti su pilietiškumo kompetencija ir aptarta medijų bei informacinio raštingumo ugdymo svarba (renginio programa). Renginio pranešėjai - Mindaugas Briedis, Vilniaus Pilaitės gimnazijos direktorius ir Salomėja Bitlieriūtė, Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyriaus vedėjos pavaduotoja. Renginio vaizdo įrašas.
2021-10-12. Mokymai „Vadovėlio medžiagos tinkamumas vertybinėms nuostatoms ugdytis“
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius ir taikomosios antropologijos organizacija „Anthropos“ organizuotas dviejų dalių seminarų (dirbtuvių) ciklas apie skirtingų kultūrinių ir socialinių grupių reprezentavimo iššūkius. Mokymuose buvo analizuojami reprezentacijos ir galios santykiai, aptariama eurocentrizmo ir etnocentrizmo problemos, siekiant dekonstruoti ir dekolonizuoti kultūrų reprezentacijas, bandoma suprasti ir atpažinti, kokią įtaką naujasis kolonializmas daro supratimui apie tolimą kultūrinį „kitą“, kuris didėjant migracijai vis dažniau tampa ir artimu „kitu“. Buvo kalbama apie rasės, etniškumo, kultūros, socialinio statuso, lyties konceptualizavimą socialiniuose ir humanitariniuose moksluose, šių socialinių pjūvių įvairovę skirtingose žmonių bendruomenėse ir aptariama, kaip galėtume tai pristatyti vadovėliuose neredukuojant pasaulio kultūrinės ir socialinės įvairovės.
Mokymų medžiaga:
- I diena. Kultūrų reprezentavimo iššūkiai ir kontekstai
- II diena. Kultūrinių ir socialinių grupių reprezentavimas
- Atmintinė „Kultūrinių ir socialinių grupių reprezentavimo kontekstai ir iššūkiai“
Mokymų vaizdo medžiaga:
2021-06-22. Konsultacija-diskusija „Kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų raiška vadovėlyje“
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo konsultaciją-diskusiją „Kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų raiška vadovėlyje“ (susitikimo programa), kurios metu aptartos kompetencijos (kultūrinė ir kūrybiškumo) bei jų raiškos galimybės vadovėlyje. Darbo grupėse diskutuota apie kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijų sampratą ir aktualumą.
Susitikimo medžiaga:
- Kultūrinės ir kūrybiškumo kompetencijos aprašai
- 2021-06-22 renginio vaizdo įrašas
2022-05-20. Konsultacija-diskusija „Pažinimo kompetencijos raiška vadovėlyje“
Nacionalinės švietimo agentūros Mokymo priemonių sklaidos skyrius organizavo konsultaciją - diskusiją „Pažinimo kompetencijos raiška vadovėlyje“ (susitikimo programa), kurios metu aptarta pažinimo kompetencijos svarba ir aktualumas, kompetencijos raiškos galimybės vadovėlio medžiagoje.
Susitikimo medžiaga:
2021-04-07. Mokymai „Vaiko raidos aprašas ir mąstymo gebėjimų vertinimo programa“
Mokymu metu buvo aptariama: Kaip ugdyti kompetencijas skirtingais vaiko raidos etapais? Kaip atpažinti ir vertinti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimus? Kokios užduotys lavina mąstymą? (renginio programa). Pristatyti kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimus vertinančių užduočių pavyzdžiai, aptartos galimybės panaudoti tokio tipo užduotis skirtingų dalykų vadovėliuose.
Mokymų medžiaga:
- Mokinių kritinio mąstymo ir problemų sprendimo gebėjimai ir jų vertinimas, D.Sevalneva (.ppt)
- Renginio vaizdo įrašas
2021-03-04. Nuotoliniai mokymai „Ugdymo turinio atnaujinimas“
Mokymai buvo organizuojami bendrojo ugdymo dalykų vadovėlių autoriams ir leidyklų atstovams (renginio programa). Renginyje aptartos bendrųjų programų atnaujinimo kryptys ir kompetencijomis grįstos programos atspindžiai vadovėliuose.
Mokymų medžiaga:
- Epistemologiniai ir metodologiniai issukiai leidykloms ir autoriams, E. Sakadolskienė (.pdf)
- Bendrųjų programų atnaujinimo darbai, S. Vingelienė (.pdf)
- NŠA Mokymo priemonių sklaidos skyriaus naujienos, S.Bitlieriutė (.ppt)
- Renginio vaizdo įrašas
2020-10-29. Seminaras-diskusija „Kultūrų reprezentavimas: antropologinė perspektyva“ vadovėlių autoriams ir leidėjams
Kaip vadovėliuose ir mokymo priemonėse reprezentuoti kitas kultūras –„matyti keistą kaip pažįstamą ir pažįstamą kaip keistą?“
Seminaras-diskusija organizuotas bendradarbiaujant su Taikomosios antropologijos asociacija „Anthropos“. Seminaro metu dalyviai supažindinti su antropologijos mokslo įžvalgomis apie kultūrų ir žmonių grupių reprezentavimą: kaip kultūrų reprezentavimas matomas antropologijoje, kokia reprezentacijų istorija ir problematika, kokią žalą gali daryti netinkamos reprezentacijos ir kokie esminiai antropologijos mokslo principai, kalbant apie kitas kultūras.
Diskusijos medžiaga: