hero

Edukacinė autorių teisių programa „Meno teisės, mano pareigos! (MEMA): pagrindai“

Edukacinė autorių teisių programa „Meno teisės, mano pareigos! (MEMA): pagrindai“

Radviliškio rajono savivaldybės švietimo ir sporto paslaugų centras
2023-06-19
A. Goštauto g., Vilnius
Lietuva ir Latvija, Europos intelektinės nuosavybės tarnybos 2017–2018 m. atlikto tyrimo duomenimis, buvo daugiausia nelegalaus skaitmeninio turinio vartojančios šalys Europos Sąjungoje. Buzaitė ir Dambrauskaitė (2020 m.), tyrusios Lietuvos dabarties ir ateities perspektyvas dėl piratavimo, teigia, kad švietimas yra viena iš galimų skaitmeninio piratavimo problemos sprendimo būdų, tačiau šiuo metu vykdomų edukacinių programų Lietuvos mokyklose yra vos kelios, trūksta tęstinumo, o užtikrinti jaunosios kartos švietimą šioje srityje ypač svarbu. Pastebėtina, kad dėmesys autorių teisėms bendrojo ugdymo dalykinėse programose vis didėja. Atnaujintose programose, kurios mokyklose bus pradėtos diegti nuo 2023 m., autorių teisių paisymas yra svarbi skaitmeninės kompetencijos sudedamoji dalis. Priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo bendrųjų programų 1 priede „Kompetencijų aprašas“ nurodoma, kad, priklausomai nuo amžiaus ir gebėjimų (nuo pradinių iki gimnazinių klasių), mokiniai savarankiškai ar mokytojui padedant turi spręsti įvairaus sudėtingumo užduotis, reikalaujančias autorių teisių išmanymo, žinių apie licencijų skaitmeniniam turiniui taikymo ir dalijimosi juo. Akivaizdu, kad mokykla yra puiki terpė intelektinės nuosavybės pagarbai ugdyti, nes joje susipažįstama su daug kūrinių ir jų autorių kūryba, mokiniai kasdien kuria autorinius darbus, todėl tema itin lengvai integruojama į įvairių dalykų pamokas. Mokytojai per pamokas naudoja įvairius išteklius (vadovėlius, straipsnius, paveikslėlius, vaizdo įrašus ir kitą interneto turinį) ir patys tampa autoriais kurdami metodines priemones, leidinius ir kitą medžiagą. Gerai išmanydami autorių teises, mokytojai gali veiksmingai mokyti mokinius apie pagarbos intelektinei nuosavybei svarbą, kaip tinkamai nurodyti naudojamų kūrinių ištraukų šaltinius, kaip išvengti plagijavimo. Jie gali patarti mokiniams, kaip apsaugoti savo kūrybą, kaip nenaudoti nelegalaus turinio, ir taip skatinti etišką elgesį ir atsakingą skaitmeninį pilietiškumą. Vis dėlto pagarbos intelektinei nuosavybei ugdymas mokytojams nėra paprastas uždavinys dėl autorių teisių įstatymų sudėtingumo, specialių mokymų trūkumo, nuolat kintančios skaitmeninės aplinkos ir ribotų išteklių. Suprasti autorių teisių įstatymus gali būti sudėtinga ir dėl to, kad jie įvairiose šalyse skiriasi, turi išimčių, subtiliai aprašomų panaudojimo būdų (pavyzdžiui, sąžiningas panaudojimas). Taigi mokytojams tenka dvigubas iššūkis – ne tik neatsilikti nuo skaitmeninės pažangos, rasti aktualių mokymo išteklių, skatinti mokinių kūrybiškumą, bet ir kruopščiai apsvarstyti sudėtingus autorių teisių ir sąžiningo turinio panaudojimo klausimus. Edukacinė autorių teisių programa „Meno teisės, mano pareigos!“ (MEMA): pagrindai – tai 60 akademinių valandų trukmės kvalifikacijos tobulinimo programa vyresniųjų klasių mokinių mokytojams, bibliotekininkams ir neformaliojo švietimo atstovams, netaikanti kvalifikacinių apribojimų jos dalyviams. Programos tikslas – skatinti pagarbą intelektinei nuosavybei, suteikti žinių ir praktinių įgūdžių jai ugdyti ir etiškai, legaliai naudoti autorių kūrinius Lietuvos švietimo įstaigose. Programa parengta remiantis nuo 2019 m. VšĮ „Meno avilys“ vykdomo autorių teisių projekto „Meno teisės, mano pareigos!“ (MEMA) gerąja patirtimi. Projektas įgyvendinamas bendradarbiaujant mokytojams, menininkams, medijų edukacijos specialistams ir Lietuvos gretutinių teisių asociacijos AGATA teisininkams. Vienas ryškiausių projekto rezultatų – metodų rinkinys 5–12 klasių mokinių pedagogams, siūlantis šiuolaikiškus ir kūrybiškus pagarbą intelektinei nuosavybei ugdančius metodus įvairių dalykų mokytojams. Prieiga internetu: https://issuu.com/avilys/docs/mema. Kvalifikacijos tobulinimo programoje dalyvaujantys ugdytojai susipažins su pagrindinėmis autorių teisių taisyklėmis, kam taikomos ir kam netaikomos autorių teisės, ką reikia žinoti kuriant savo ir naudojant kitų kūrinius. Programos dalyviai supras švietimo įstaigai taikomas autorių teisių išimtis, susipažins su autorių teises ginančiomis organizacijomis ir legaliomis skaitmeninių išteklių platformomis. Mokytojai gebės analizuoti ir atrasti sprendimus mokyklose kylančioms, su autorių teisėmis susijusioms situacijomis. Mokės kurti skaitmeninį audiovizualinį turinį pagarbiai naudodami kitų autorių kūrybą. Pasitelkę kūrybiškus metodus, mokės integruoti autorių teisių temą į įvairių dalykų pamokas, turės idėjų ir mokymo priemonių, padedančių tai daryti. Programa taip pat darys teigiamą įtaką pedagogų kultūrinio identiteto ir pilietiškumo, profesinės etikos, medijų ir skaitmeninio raštingumo, ugdymo proceso modeliavimo ir realizavimo kompetencijoms, nurodytoms Mokytojo profesijos kompetencijos apraše (2021 m.).
Papildoma informacija
Savivaldybė Vilniaus m. sav.
Kitos sąlygos Nemokamas
Nacionalinis Ne
Koordinatoriaus el. paštas info@radviliskiopc.lt
Renginio vieta