„Psichologinės vaikų ir paauglių gerovės stiprinimas“

VšĮ Trakų švietimo centras
2024-01-29
Birutės g. 46, Trakai
UNICEF tyrimų biuro „Innocenti“ ataskaitoje, lyginančioje Europos Sąjungos (ES) bei Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) šalių duomenis, rezultatai rodo, kad Lietuvos vaikų psichologinė gerovė yra viena prasčiausių tarp lyginamų šalių. Lietuvoje, taip pat, buvo vienas ilgiausių nuotolinio mokymosi laikotarpis per karantiną dėl COVID0-19, palikusio ilgalaikių psichologinių, socialinių ir fizinių neigiamų pasekmių vaikams (plačiai aprašomų prof. R. Kėvalo knygoje „ Ką mes padarėme savo vaikams“). Lietuvoje paauglių savižudybių rodiklis beveik tris kartus didesnis nei šalių vidurkis. Vaikų psichologai pastebi išaugusius savižalos, valgymo sutrikimų atvejus. Labai svarbu, jog vaikų sunkumai būtų pastebėti kuo anksčiau, į juos būtų sureaguota tinkamai ir profesionaliai. Ugdymo įstaigų darbuotojai yra labai arti mokinių, juos mato, ir pastebi. Tačiau tokios temos kaip emociniai sunkumai, depresija, savižala ar savižudybė yra gausiai apipintos mitų, trukdančių tinkamai sureaguoti į vaiko ar paauglio sunkumus. Taip pat pedagogams trūksta žinių, kaip atpažinti savižalą, suicidinę riziką, kaip tinkamai reaguoti. Nors daugelis tyrėjų pagrįstai įrodė, jog būtent mokyklose itin veiksmingi yra prevenciniai ir intervenciniai veiksmai, siekiant sumažinti savižalą, ypač ankstyvesnėje paauglystėje esančiais mokiniais. Paramos vaikams centro vadovės Aušros Kurienės teigimu, Lietuvoje mažiausiai penktadalis vaikų patiria seksualinę prievartą (kuri apima ir pornografijos rodymą, priekabiavimą, netinkamo turinio demonstravimą ir t. t.). Tam, jog šie skaičiau keistųsi, turėtų ugdymo įstaigose atsirasti programos, skirtos seksualinės prievartos prevencijai. Taip pat pedagogai ir švietimo pagalbos specialistai turėtų įgyti žinių bei įgūdžių, kaip su vaikais kalbėti apie lytiškumą, kaip reaguoti į įvairių vaikų seksualinį elgesį, turi gebėti atpažinti, koks jis yra normalus, o kuris – keliantis susirūpinimą ir reikalingas kitų specialistų įsikišimas. Siekiant gerinti vaikų ir paauglių psichologinę gerovę Lietuvoje, labai svarbu gebėti užmegzti patikimą, saugų ir stiprų ryšį su vaikais ir jų tėvais, gebėti išspręsti kylančias konfliktines situacijas, taikyti efektyvaus bendravimo strategijas. Taip pat įgytų tokių įgūdžių mokyti ir vaikus. Pedagogai, turėdami reikalingų žinių bei įgūdžių, gali stipriai prisidėti prie Lietuvos vaikų ir paauglių psichologinės gerovės stiprinimo: • tinkamai kalbėti apie lytiškumą ir vykdydami seksualinės prievartos prevencija – sumažinti seksualinės prievartos mastą; • atpažindami emocinius sunkumus ir savižudybės riziką – sumažinti savižudybių skaičių ir stiprinti emocinę sveikatą; • atpažindami patyčių situacijas ir veikdami prevenciškai – pagerinti mikroklimatą ugdymo įstaigose ( o tai dažnai susiję ir su geresniais mokslo pasiekimais).
Papildoma informacija
Savivaldybė Trakų r. sav.
Kitos sąlygos Nemokamas
Nacionalinis Ne
Koordinatoriaus el. paštas centras.trakai@gmail.com
Renginio vieta