hero

Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymas ir ugdymo kokybės užtikrinimas. Mokymo metodų pritaikymas praktikoje. Mokinių skaitymo sutrikimų nustatymo aspektai

Specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymas ir ugdymo kokybės užtikrinimas. Mokymo metodų pritaikymas praktikoje. Mokinių skaitymo sutrikimų nustatymo aspektai

Mažeikių švietimo centras
2024-05-14
Ventos g., Mažeikiai
Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Valstybinėje švietimo 2013–2022 m. strategijoje, Geros mokyklos koncepcijoje (2015 m.) suformuluota perėjimo nuo švietimo visiems prie švietimo kiekvienam, suasmeninto ugdymo(si) ir mokymo(si) nuostata. Įgyvendindamos Geros mokyklos koncepcijos nuostatas, mokyklos susiduria su įtraukties sunkumais ir iššūkiais. 2024 m. rugsėjį įsigalios Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimas ir įstatymo papildymas 45 straipsniu, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (darželyje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais. Atsižvelgiant į tai, itin aktualu ir svarbu vis daugiau dėmesio skirti individualiems žmogaus poreikiams, vis sparčiau žengti įtraukties keliu, kuriame būtų skiriamas dėmesys specialiųjų ugdymo(si) poreikių mokiniams kuriant įtraukias universalias aplinkas, kuriose būtini pritaikymai negalę turintiems mokiniams nebūtų išskirtinai segreguojantys, o natūraliai įsilietų į universalius fizinės, emocinės-socialinės, mokymosi, aplinkos pritaikymo visiems kontekstus. Nes sąvoka įtrauktis apibrėžiama kaip „sąlygos kiekvienam asmeniui ugdytis, plėtoti savo galias ir gebėjimus, gauti reikiamą pagalbą, patirti sėkmę mokantis, socialinėje, kultūrinėje ir (ar) kitose veiklose ir būti nediskriminuojamam dėl ugdymosi poreikių įvairovės ir (ar) švietimo pagalbos reikmės“ (Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo Nr. I-1489 5, 14, 21, 29, 30, 34 ir 36 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 451 straipsniu įstatymas). Pradėjus dirbti pagal atnaujintas ugdymo programas (toliau - AUT) dar labiau iškyla poreikis įtraukti skirtumų turinčius mokinius kiek galima labiau į bendras mokomąsias veiklas, tą patį turinį, pasiūlyti gyvenimiškas situacijas ir mokyti įvairiais lygmenimis jas analizuoti ir spręsti, įgyti kompetencijų, mokytis vieniems iš kitų ir atpažinti savo mokymosi kelionę ir pažangos trajektoriją, kuri atskiriems mokiniams yra nevienodai prasminga ir svarbi, atsižvelgiant į asmens savybes, patirtis, bazines žinias, motyvaciją ir pasitikėjimą savimi. Tam gali pasitarnauti universalaus dizaino ugdymuisi (toliau -UDU) principai ir priemonės - „švietimo sistema, kuria vadovaujantis kuriamos lanksčios mokymosi aplinkos ir mokymosi erdvės, kuriose galima pritaikyti individualius mokymosi skirtumus“ (Center for Applied Special Technology, 2021). Įtraukusis ugdymas apibrėžiamas kaip „ kokybiškas ugdymas kiekvienam mokiniui, atitinkančiu kiekvieno vaiko ugdymosi galias ir poreikius. Taip pat jis apima ugdymo turinio, mokytojų rengimo, pagalbos mokiniui, mokytojui, mokyklai, vertinimo, ugdymo organizavimo sritis“ (Įtraukusis ugdymas. Nacionalinė švietimo agentūra). Mokymosi metu įtraukties mokykloje koncepcija remsis universaliu dizaino ugdymuisi (toliau -UDU) principais ir gairėmis, kurios sukurtos dr. D. Rose ir A. Meyer tam, kad visiems mokiniams būtų užtikrinti prieinamumo, pagarbos įvairovei principai ir kad įtrauki praktika taptų norma mokyklose. Programa siekiama užtikrinti universalaus dizaino ugdymuisi principų taikymą pamokoje kokybiškai įgyvendinant atnaujintas ugdymo programas įvairių poreikių mokiniams. Ypač svarbus švietimo pagalbos specialistų vaidmuo užtikrinant asmeninės pažangos trajektoriją skirtumų turintiems mokiniams. Todėl mokymų metu bus aptariamas švietimo pagalbos specialistų vaidmuo padedant mokytojams sukurti prieigas ir pasiūlant būtinus pritaikymus specialiųjų poreikių turintiems mokiniams, kurie nesegreguotų mokinių, o maksimaliai padėtų jiems įsitraukti ir tyrinėti turinį bendrųjų ugdymo programų pagrindu. Todėl svarbu švietimo pagalbos specialistams dirbti kartu su mokytojais, padėti jiems pažinti mokinį ir kurti sėkmės kriterijus ir sąlygas, siūlyti lanksčius ir prieinamus mokymosi tikslus, turinį, procesus, rezultatus, apmąstyti vertinimą. Todėl mokymų metu aptarsime švietimo pagalbos specialistų vaidmenį ir atsakomybę analizuojant mokyklos aplinkos ir mokymosi procesų barjerus, kurie gali būti kliūtis siekiant asmeninės pažangos ne tik specialiųjų ugdymo(si) poreikių turintiems mokiniams, bet ir mokiniams dėl kognityvinės sistemos, bazinėmių žinių, kalbos ir kitų skirtumų. Bus telkiamas dėmesys ugdymo(si) aplinkos barjerams atpažinti, jiems šalinti ir pastoliavimui – visapusiškos pagalbos metodais, mokomosios medžiagos prieiga, tikslingu planavimu, priemonėmis, vertinimu, įranga, santykiais, nuostatomis kiekvieno mokinio asmeninei trajektorijai atnaujintų ugdymo programų kontekste. Ilgalaikę kvalifikacijos tobulinimo programą sudaro 4 moduliai, kuri baigsis edukacine išvyka į Mažeikių Senamiesčio progimnaziją. Edukacinės išvykos metu programos dalyviams bus sudarytos sąlygos susipažinti su Mažeikių Senamiesčio progimnazijoje dirbančių mokytojų patirtimi, taikomais mokymo metodais dirbant su specialiųjų ugdymo poreikių turinčiais mokiniais. Programos trukmė: 40 ak. val. (iš jų: 12 ak. val. teorijos, 12 ak. val. praktikos ir 16 ak. val. savarankiško darbo). Programa skirta Skuodo rajono pedagogams.
Papildoma informacija
Savivaldybė Mažeikių r. sav.
Kitos sąlygos Nemokamas
Nacionalinis Ne
Koordinatoriaus el. paštas l.jautake@scmazeikiai.lt
Renginio vieta