Atgal

Ugdymo didaktikos ir metodikos naujovė – įrankis „Plan@“

2024-09-25
Nacionalinė švietimo agentūra

Švietimo portale pristatoma naujovė – įrankis „Plan@“ nuotoliniam, mišriajam ir hibridiniam ugdymui mokykloje. Šiame įrankyje mokytojai ir mokiniai ras pamokų planavimo pavyzdžių pagal atnaujintas bendrąsias programas, kurias galima įgyvendinti realiuoju laiku, t. y. mokiniai prisijungę prie įrankio galės dalyvauti nuotolinėje, mišriojo ar hibridinio ugdymo pamokoje: susipažinti su teorine medžiaga, atlikti užduotis, įsivertinti ir gauti mokytojo įvertinimą. Mokytojas (-a) ras savo dalyko pamokos planavimo pavyzdžių pagal inovatyvią didaktiką ir išsamias rekomendacijas, kaip įgyvendinti pamoką. Šiuo metu įrankyje plečiamas pamokų pavyzdžių sąrašas ir kuriamas ruošinys savarankiškai kurti pamoką pagal nuotolinio, mišriojo ir hibridinio ugdymo metodiką.

Tokio įrankio poreikis kilo iš pandemijos patirties, kada mokytojams trūko didaktinio pagrindimo ir metodinės pagalbos organizuojant ugdymą nuotoliu. Pandemija išmokė, kad būtina pasiruošti naujiems galimiems iššūkiams, todėl Nacionalinės švietimo agentūros įgyvendinamame projekte „Skaitmeninė švietimo transformacija („EdTech“)“ buvo numatyta sukurti didaktinius modelius ir parengti metodiką, pagal kurią mokytojai sėkmingai įgyvendintų ugdymo procesą nuotoliniu, mišriuoju ir hibridiniu būdais.

Tokia metodika buvo sukurta, išanalizavus mokslinius šaltinius ir praktinę medžiagą iš visų prieinamų duomenų bazių Europoje ir pasaulyje, pagal ją sukurti net trys didaktiniai modeliai pradiniam, pagrindiniam ir viduriniam ugdymui. Šie didaktiniai modeliai buvo adaptuoti praktiniam ugdymo turiniui ir tapo naujosios metodikos pagrindu. Modelių esmę sudaro tradicinio ugdymo modelio, apimančio mokymo turinio planavimą, veiklų organizavimą, bendradarbiavimą, pedagoginę sąveiką, vertinimo strategijų taikymą, papildymas technologinių priemonių panaudojimu pamokoje. Dėl šio integralaus modelio keičiasi ir pamokos planavimo strategija. Tokiame pamokos plane ypač svarbus vaidmuo tenka mokinių poreikių analizei. Tad mokytojams, planuojant pamoką, labai svarbu atlikti mokinių (klasės), kuriems bus skirtas atitinkamas mokymo(si) turinys, išsamią įvairovės ir poreikių analizę (pateikiami tokios analizės pavyzdžiai). Atlikta analizė leis išvengti įvairių nesklandumų nuotolinio ugdymo metu ir padės tikrinti ugdymo kokybę. Ši analizė gali apimti:

·         paramos mokiniams lygį. Pateikiami aukšto, žemo ir vidutinio paramos lygių pavyzdžiai;

·         lankstumo lygį pamokoje, atsižvelgiant į ugdymo proceso planavimo, mokinių mokymosi laisvės galimybes. Pateikti žemo, vidutinio ir aukšto lankstumo lygio pavyzdžiai;

·         interaktyvumo ir technologijų naudojimo lygius, kurie išsamiai aptariami;

·         vertinimo metodus. Be tradicinių, siūlomi ir inovatyvaus vertinimo metodai;

·         mokymosi aplinkos lygius. Siūlomi individualaus mokymosi, mokymosi bendradarbiaujant ir bendruomeninio mokymosi aplinkos lygiai.

Atlikus tokią analizę, rekomenduojama pereiti prie mokymo(si) turinio planavimo keturiais lygmenimis: viso dalyko, temos, pamokos ir konkrečios veiklos projektavimo bei pateiktos konkrečios rekomendacijos veiklai projektuoti bei mokiniams vertinti, pateikiamos metodinės rekomendacijos įvairiems dalykams.

Be sukurtų didaktinių modelių ir metodinių rekomendacijų mokytojams ir mokiniams, yra parengti konkrečių pamokų pagal atnaujintas bendrąsias programas planavimo ir veiklų pavyzdžiai, kuriuos siūloma išbandyti realiuoju laiku – įrankyje „Plan@“.

Šiandien ugdymo proceso įgyvendinimas nuotoliniu, mišriuoju ir hibridiniu būdais tapo kasdienio ugdymo proceso dalimi ir yra įtvirtintas 2023–2024 ir 2024–2025 mokslo metų pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programų bendruosiuose ugdymo planuose, tad maloniai kviečiame apsilankyti Švietimo portalo nuotolinio, mišriojo ir hibridinio ugdymo svetainėje ir susipažinti su pateikta medžiaga.