Istorija. Vadovėlis IV gimnazijos klasei, I dalis

2024-09-23
Nacionalinė švietimo agentūra
Vadovėlių duomenų bazėje skelbiama informacija apie istorijos vadovėlio IV gimnazijos klasei 1 dalį, parengtą pagal 2022 m. atnaujintą Istorijos bendrąją programą. Vadovėlis grindžiamas ne įvykių atpasakojimu, bet nuosekliu įvykių, reiškinių ir procesų aiškinimu, analize. Temų pradžioje parodomos sąsajos tarp praeities ir dabarties, atskleidžiamas aptariamų istorijos reiškinių aktualumas.

IV gimnazijos kl. vadovėlio I dalyje pateikiamos dvi temų grupės, padalytos į visuotinės ir Lietuvos istorijos skyrius.

Pirma temų grupė skirta tarptautiniams santykiams. Tarptautiniams santykiams skirtose temose aptariama valstybių santykių raida ir konkretūs istoriniai įvykiai. Siekiama išsiaiškinti valstybių vadovų ir politinių bei karinių veikėjų priimtų sprendimų aplinkybes, suprasti jų motyvus ir tikslus.

Antra vadovėlio temų grupė kviečia atsigręžti į religiją ir mentalitetą. Mėginama atskleisti, kokią įtaką religija (judaizmas, islamas, krikščionybė) ir jos vertybių sistema darė visuomenei ir žmogui, kaip religija veikė visuomenės raidą, kasdienį žmogaus gyvenimą ir pasaulėžiūrą. Siekiama išsiaiškinti krikščionybėje kilusius nesutarimus ir jų pasekmes. Šios grupės temų nagrinėjimas įgalins geriau suprasti kai kuriuos dar ir šiandien religinėse bendruomenėse, visuomenėse gyvuojančius papročius, tradicijas, kasdienes veiklas ar sunkiai pastebimus įsitikinimus, kurie daro įtaką žmogaus kasdienybei ir priimamiems sprendimams.

Autorinį vadovėlio tekstą papildo įvairūs kryptingai atrinkti rašytiniai šaltiniai, iliustracijos ir profesionaliai sudaryti žemėlapiai. Ši medžiaga lavina vaizduotę, padeda įsigilinti į analizuojamus istorijos klausimus, sudaro galimybę lyginti, susieti ir įvertinti skirtingus istorinius įvykius ir procesus. Dauguma istorijos šaltinių ir tekstų yra mažai žinomi arba iki šiol apskritai nenagrinėti, suteikiantys galimybę tyrinėti, mokytis analizuoti, skatinantys kritinį mąstymą ir platesnį požiūrį į istoriją.

Po kiekviena temos poteme pateikiama klausimų ir užduočių, po visa tema yra apibendrinamųjų klausimų, smalsumą skatinančių užduočių, kviečiančių dirbti savarankiškai, vertybinių ir nuomonės klausimų. Šios užduotys padeda geriau suvokti pateiktą medžiagą, skatina tyrinėti, kritiškai mąstyti, argumentuotai išsakyti nuomonę istorijos temomis. Beveik visų temų pabaigoje – sąvokų žodynėlis, jame surašytos svarbiausios tos temos sąvokos ir jų paaiškinimai.

Vadovėlį sudaro dvi dalys. Vadovėlio komplektą papildo ilgalaikis mokymo planas, skaitmeninis mokymo(si) turinys: vadovėlio turinį papildanti būtina informacija pasiekiama greitojo atsako kodais (QR); skaitmeninė vadovėlio versija – platformoje „Opiq“.